Bliv en nøglespiller i budget- og økonomistyringen i Faxe Kommune

dato

Vil du være med til at sætte retningen for budget- og styring i Faxe Kommune?

Hos os får du ikke bare et job – du får en stemme i, hvordan vi udvikler kommunens økonomiske styring. Vi søger to stærke profiler, der vil være med til at skabe gennemsigtighed, styring og retning i en kompleks organisation.

Vi søger:

  1. Budgetkoordinator (chef- eller specialkonsulent)
  2. Specialkonsulent med fokus på ældre- og sundhedsområdet
Begge stillinger er nøglepositioner i vores budgetteam og dermed i budget- og økonomistyringen i Faxe Kommune. Du får stor indflydelse, masser af faglig sparring og muligheden for at præge processer, modeller og løsninger – til gavn for både organisationen, politikere og borgere.

I bliver en del af Staben for økonomi og teknologi, hvor vi på tværs af færdigheder og enheder arbejder med at servicere, understøtte og rådgive Faxe Kommunes organisation omkring økonomistyring. Vores ambition er, at politikere og ledere skal opleve rettidig og gennemsigtig økonomistyring. Både i den overordnede styring af kommunens budget og regnskab, men også helt ud i det daglige arbejde i mødet med borgerne.



1. Budgetkoordinator – chef- eller specialkonsulent

Som budgetkoordinator bliver du den, der binder trådene sammen og sikrer, at vi udvikler og driver en moderne og ikke mindst gennemsigtig budgetproces. Vi arbejder frem mod en proces hvor vi sikrer god inddragelse af organisationen, ledelsen og sikre en åben og tydelig kommunikation – både til organisationen og til det politiske niveau. Du får en central rolle i at designe og koordinere budgetprocessen i tæt sparring med en kollega, ledelsen i centret og tæt på direktion og politikere.

Dine opgaver vil blandt andet være at:

  • Koordinere og videreudvikle kommunens budgetproces
  • Udvikle kommunikationen omkring budgetprocessen
  • Udarbejde budgetforslag og skatte- og indtægtsbudgettering
  • Udarbejde sager, notater og præsentationer til direktion, chefforum og politisk niveau
  • Være teknikker på budgetmodulet (Opus)
  • Være en stærk sparringspartner for direktion, chefer og kolleger
  • Understøtte dine kollegaer i forskellige budgetspor og aspekter i budgetprocessen
Vi leder efter dig, der har lyst til at tage ejerskab for processerne og tænker fremad. Du har solid erfaring med kommunal budgetlægning og styring, en stærk analytisk profil og evnen til at kommunikere klart og forståeligt. Du har en relevant uddannelse – fx cand.polit., cand.oecon., cand.merc. eller relevant kommunal erfaring med styringsopgaven – og gerne erfaring med økonomisystemet KMD Opus.

Du skal finde glæde i processtyring og kommunikation samtidig med at du skal være teknisk stærk i både økonomisystemet, i Excel-modeller samt i din tankegang i forhold til en helhedsorienteret økonomistyring.

2. Specialkonsulent til ældre- og sundhedsområdet

Her får du mulighed for at arbejde i et område, hvor økonomi og velfærd går hånd i hånd. Ældre- og sundhedsområdet er præget af store reformer, høj kompleksitet og nye styringsmodeller – og du bliver en central aktør i at skabe balance mellem faglig kvalitet og økonomi.

Som specialkonsulent bliver du økonomisk sparringspartner for ledere og chefer, og du skal være hovedansvarlig for, hvordan vi udvikler styringsmodeller og finder løsninger, der virker i praksis.

Dine opgaver vil blandt andet være at:

  • Lægge budgetter og følge op – med blik for både helhed og detaljer
  • Udvikle budget- og styringsmodeller og levere beslutningsstøtte til ledelsen
  • Udarbejde takst- og demografiberegninger
  • Deltage i implementering af reformer og nye styringsinitiativer
  • Gennemføre analyser og understøtte effektiviseringsprojekter
  • Udarbejdelse af bemærkninger til budget og regnskab
  • Styringsmodeller på ældreområdet – vi anvender BUM, men skal have udviklet nye modeller og værktøjer
  • Ledelsesinformation og økonomisk ledelsesrådgivning og -støtte
  • Økonomistyring af hjemmepleje og øvrige driftsenheder
  • Ad hoc-analyser og deltagelse i udviklings- og effektiviseringsprojekter
  • Andre opgaver relateret til den nye ældrelov og til sundhedsreformen
Vi søger en profil, der brænder for at omsætte tal til handling. Du har økonomisk eller samfundsvidenskabelig baggrund, solide Excel-kompetencer og gerne kendskab til Opus. Du har erfaring med økonomistyring – helst i komplekse organisationer – og kan formidle økonomi på en måde, der giver mening for ikke-økonomer. Erfaring fra ældre- og sundhedsområdet er en klar fordel, men ikke et krav, så længe du har anden kommunal erfaring.

Hvad får du hos os?

Hos os får du ikke kun ansvar – du får indflydelse. Vi forventer, at du har mod på at bringe dine idéer i spil, for vi udvikler styringsmodellerne sammen. Du får en hverdag med høj grad af selvstændighed, fleksibilitet og stærk faglig sparring.

Som kollega hos os kan du regne med:

  • Fleksible rammer med mulighed for hjemmearbejde
  • En arbejdsplads, hvor vi kombinerer ambition, uhøjtidelig omgangstone og humor
  • Tæt samarbejde og sparring med andre erfarne økonomikonsulenter
  • En arbejdsplads i en stab, hvor vi arbejder med digitalisering og automatisering af arbejdsprocesser
  • At vi arbejder i selvstyrende teams, der giver masser af inddragelse og indflydelse i opgaven
  • En hverdag, hvor der er højt til loftet, og hvor din mening bliver hørt og taget seriøst
  • Et højt ambitionsniveau, når det gælder faglig udvikling af økonomistyring
Vi leder efter dig, der har lyst til at tage ejerskab over udarbejdelse af nye budget- og styringsmodeller som kan understøtte arbejdet med de nye reformer på området: Ældrereformen og Sundhedsreformen. Du skal derfor være åben for andre faglige input end dit eget og kunne omsætte fagligheden ude i organisationen til styring i økonomisk sammenhæng. Du skal være stærk i Excel og gerne have kendskab til økonomisystemet KMD Opus.

Ansættelse
Begge stillinger er på fuld tid med en forventet ansættelse pr. 1. november 2025.

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte Stabschef for Økonomi og Teknologi Jens Vedel Jørgensen på mobil 2465 0747 eller Budgetchef Sine Marchner Holck på 2499 1854 eller på mail holck@faxekommune.dk.

Du bedes angive hvilken af de to stillinger du søger.

Fakta:
Vores arbejdsplads ligger i Haslev i gåafstand fra Haslev Station. Rejser du med tog, er rejsetiden fra København til Haslev ca. 45 min. Kommer du i bil, ligger Haslev 6 km fra Sydmotorvejen/Køgebugtmotorvejen.

Ansøgningsfrist: Torsdag den 18. september 2025.
Samtaler: Vi forventer at holde 2 samtaler for begge stillinger. Første samtale finder sted mandag, den 22. september 2025 og anden samtale finder sted torsdag, den 25. september 2025. I forbindelse med anden samtale, vil der blive give en opgave relateret til den ansøgte stilling.


Vi glæder os til at høre fra dig!



INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Faxe Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Faxe Kommune, Rådhuset, Frederiksgade, 4690 Haslev

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-09-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/2e86c497-cc50-42cf-87b6-5af73029a92c

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet