Telefonbedrageri i Haslev: Ældre dame udsat for kynisk svindelnummer

Profilbillede
dato

En ældre dame fra Haslev blev endnu engang udsat for telefonbedrageri en fredag, hvor en mand, der foregav at være fra banken, tømte hendes konto.

Dette er desværre ikke et isoleret tilfælde, og det kan være svært at gennemskue bedragerne. De hævder ofte, at der er problemer med den ældres konto, og at "banken" derfor har brug for både hævekort og pinkode. Kort tid efter dukker et bud fra "banken" op på deres adresse og henter kort og pinkode.

Nogle gange tilbyder bedragerne også at tage smykker og værdier med til "boksen". Lidt senere er der hævet et kontant beløb fra den ældres konto.

Dette er et scenarie, der har været gentaget mange gange i politiets anmeldelser på det seneste. Politiet opfordrer derfor pårørende til ældre og til andre mindre erfarne internetbrugere til at tale med dem om, hvad de skal gøre, hvis de modtager et opkald som beskrevet ovenfor.

Et godt råd er at afbryde samtalen og i stedet ringe til sine yngre pårørende, som kan rådgive. Husk, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og efterspørger betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende - og de kommer slet ikke ud til din bopæl for at hente dit kort.

Du bør aldrig udlevere kort eller koder. Afbryd straks samtalen og foretag et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.

Du kan finde mere information på Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Politiets Døgnrapport