Ældre i Haslev og Rude ramt af telefonbedrageri: Politiet advarer mod falske bankopkald

Profilbillede
dato

Politiet modtog igen onsdag to anmeldelser om telefonbedrageri, hvor ældre blev kontaktet af en mand, der foregav at være fra deres bank.

Bedrageren hævder typisk, at der er problemer med de ældres bankkonto, og at "banken" derfor har brug for både hævekort og pinkode. Kort tid efter dukker et bud fra "banken" op på deres adresse for at hente kort og pinkode. Nogle gange tilbyder bedragerne også at tage smykker og værdier med til "boksen".

Lidt senere er der hævet et kontant beløb fra de ældres konto. Dette er et mønster, der har været set i mange anmeldelser til politiet på det seneste. I går blev to borgere fra Rude og Haslev ramt.

Disse historier er desværre ikke unikke, og svindlerne kan være meget svære at gennemskue. Derfor opfordrer politiet pårørende til ældre og til andre mindre rutinerede internetbrugere til at tale med dem om, hvad de skal gøre, hvis de modtager et opkald som beskrevet ovenfor.

Et godt råd er at afbryde samtalen og i stedet ringe til sine yngre pårørende, som kan rådgive. Husk, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og beder om betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende - og de kommer slet ikke ud til din bopæl for at hente dit kort.

Du bør aldrig udlevere kort eller koder. Afbryd straks samtalen og ring til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. Du kan finde mere information på Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Politiets Døgnrapport