Torsdag eftermiddag blev en 75-årig kvinde offer for et bedrageri, da en mand, der kaldte sig Martin Østergaard, ringede hende op og foregav at være fra hendes bank. Manden påstod, at der var blevet hævet et kontant beløb fra kvindens konto, og at hun skulle have et nyt dankort.
Svindleren overbeviste kvinden om at udlevere både pinkode og dankort. Kort efter dukkede en "bankmand" op og hentede kortet. Samtidig blev kvinden lokket til at udlevere nogle smykker, som svindleren hævdede ville blive taget med i sikkerhed i banken.
Forbryderne hævede derefter et kontant beløb i to hæveautomater i Haslev, før kortet blev spærret. Politiet efterforsker nu sagen som bedrageri.
Politiet opfordrer pårørende til ældre og mindre rutinerede internetbrugere til at tage en snak om, hvad de skal gøre ved lignende opkald. Et godt råd er at afbryde samtalen og ringe til yngre pårørende for hjælp. Politiet understreger, at banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder aldrig ringer og efterspørger betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende, og at myndigheder heller ikke kommer ud til din bopæl for at hente dit kort.
Man skal aldrig udlevere kort eller koder, og det anbefales at afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For mere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.