68-årig kvinde fra Haslev udsat for databedrageri

dato

En 68-årig kvinde fra Haslev blev for nylig offer for databedrageri, da en person udgav sig for at være fra Danske Banks tekniske afdeling. Personen overbeviste kvinden om, at der var problemer med hendes dankort og informerede hende om, at banken ville sende et bud, som hun skulle udlevere kortet til.

Kvinden blev desværre overtalt til at udlevere sin pin-kode, og et såkaldt "bankbud" ankom og fik udleveret kvindens kort. Efterfølgende blev der hævet et kontant beløb fra hendes konto. Kvinden har nu anmeldt bedrageriet til politiet.

Hændelsen understreger vigtigheden af at være skeptisk, når ukendte personer kontakter og udgiver sig for at være fra myndigheder, banker eller virksomheder. Det er især ældre mennesker, der ofte bliver fuppet eller udsat for bedrageri.

Et godt råd er at afbryde samtalen og ringe til yngre pårørende for hjælp. Det er vigtigt at huske, at banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder aldrig ringer og efterspørger betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende. De kommer heller ikke ud til din bopæl for at hente dit kort eller spørger uopfordret til, hvornår du er hjemme.

Man skal aldrig udlevere kort eller koder. I tilfælde af mistanke om bedrageri bør man straks afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For yderligere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi