Mandag og tirsdag blev tre ældre borgere udsat for bedrageri. En 86-årig kvinde fra Sorø blev mandag ringet op af en person, der udgav sig for at være bankmand. Kvinden blev overbevist om, at hendes dankort skulle udskiftes, og en medarbejder fra "banken" ville hente kortet. Kvinden udleverede både betalingskort og pinkode, hvorefter der blev hævet kontanter på hendes kort.
Tirsdag blev en 88-årig kvinde fra Glumsø kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra "banken". Kvinden blev overtalt til at overdrage kontanter til sikkerhed i "banken". Samme dag blev en 78-årig kvinde fra Haslev narret til at udlevere sit kort og sin kode, og der blev kort efter hævet kontanter på hendes kort.
Myndighederne advarer om, at ældre mennesker ofte bliver fuppet eller udsat for bedrageri. De opfordrer til, at man er skeptisk, når ukendte personer kontakter en og udgiver sig for at være fra en myndighed, bank eller virksomhed. Man bør afbryde samtalen og ringe til yngre pårørende for hjælp. Banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer aldrig og efterspørger betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende. De kommer heller ikke ud til din bopæl for at hente dit kort eller spørger uopfordret til, hvornår du er hjemme.
Udlever aldrig kort eller koder, og afbryd straks samtalen. Lav et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For mere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.